Sider

onsdag 12. januar 2011

Blomsterfrø


Bildet over er hentet fra en kalender illustrert av Marjolein Bastin. 
Hun skriver: Med bildene mine vil jeg gjerne vise hvordan de små, enkle tingene sprer lykke i hverdagen. Når jeg gleder meg over en kvitrende fugl, velduftende blomster fra hagen eller skjellene jeg plukket sist jeg var ved sjøen...da føler jeg meg rik og tilfreds. Det eneste jeg trenger, er å male disse naturens undre- for å dele dem med deg.

 Jeg har fått kalenderen i gave fra min svigerinne og blir mer og mer glad i den for hvert år som går. Den er fra 2002 men hos meg har den blitt hengende på veggen hele tiden- så følger bildene årets gang måned for måned.


Endelig kom frøkatalogen jeg har ventet på med posten! Jeg vet at katalogen finnes på nett også- og har vert inne der og tatt en liten titt, men når jeg virkelig skal sette meg ned og fordype meg i en frøkatalog- Ja da må det vere papirutgaven.
Så i kveld har jeg rigget meg til i sofakroken med penn og papir, levende lys, fyr på ovnen og en God kopp med te! Kan man bedre ha det?
Det gjelder bare å holde seg litt i skinnet- for denne damen har verken drivhus eller planterom- så desse frøene skal praktisk talt leve sammen med oss til de kan plantes ut. (Les: stue, kjøkken, bad ....) Bestiller også noen som jeg kan så direkte på vokseplassen- men det er jo slik stas å kunne starte litt her inne- så blir det liksom ikke så lenge å vente...føler at hagesesongen endelig er i gang igjen! (Sånn litt?!).

Ønsker dere en fortsatt fin uke!


1 kommentar:

  1. Hej Monica !
    Roligt att du tyckte om min blogg och växthus !
    Växthuset har jag ritat själv och sedan blev det några förändringar på resans gång bl.a. pelarna på var sin sida om pardörrarna tillkom för att måtten skulle stämma med fönstren osv.

    Taket är nytillverkat av en glasmästare som också satt dit det i små sektioner. Hade vi haft tid hade vi kollat runt på gamla handelsträdgårdar som lagts ner för att komma över växthusglas billigare (måtten 40x60 är de vanligaste tror jag).

    Vi grävde ner en elkabel från boningshuset där vi drog fram en tåt när vi renoverade och byggde ut köket för några år sedan. Så vi har full el i växthuset.

    För ventilering har vi en luftspalt längs med huset på både fram- och baksida på ca 4-5 cm. Dessutom 4 ventiler i muren (2 i bakkant och en på varje sida) samt 2 runda ventiler högst upp i varje gavel.

    Jag vet att man har massor med frågor när man skall planera och bygga ett växthus, du får gärna återkomma om du vill.

    En del av byggmomenten ser du i "filmen" som ligger på min sida från slutet av förra året. Kommer också att lägga upp en sida som skildrar växthusbygget med lite mer fakta som man skall kunna hämta tips från.

    Ha en trevlig helg !
    /Isa

    SvarSlett

Lignende innlegg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search