Sider

søndag 11. november 2012

Julekort

I`m dreaming of a white


Christmas....



Som de ser er Temaet her fortsatt Julekort....
MEN:
I kveld vil eg gjerne be om gode råd!
Lampen på biletet under her er eg veldig glad i- men eg likar ikkje fargen på sjølve lampefoten. Eg har lest ein stad at ein kan behandle metallet t.d. forsølve eller patinere? 
Eg finn ikkje igjen kilda til denne informasjonen og no lurer eg på om nokon der ute veit råd?
Kva kan eg gjere og korleis????
Vert veldig glad om nokon kan hjelpe!
Har akkurat fått telefon frå nokon som har eit gamalt skap dei hadde tenkt å brenne- men så hadde ein "kjekk kar" tenkt på meg og sagt at dei ikkje måtte brenne det før eg har fått sett på det- Så no står skapet og ventar i ei garasje - og i morgon skal eg få sjå...
Kjempespennande!
Forsto det slik at det er snakk om eit vitrineskap som har stått på eit kjøkken...
No sitt eg og tenker på kva som må ut for evt å få det inn....

Ønsker alle ein fin søndagskveld!

Mvh Monica

9 kommentarer:

  1. Eg er ingen ekspert på området, men etter fleire år i blogglandia veit eg at folk kjøper spray og spraylakker det meste. Dei kjøper t.d. sølvspray, gullspray, matt grå etc. på t.d. Bilextra, Clas Olsson og så sprayar dei i veg. Det er ikkje sikkert du tek sjansen på det om lampen er eit klenodium, men kanskje prøve på noko anna fyrst?

    Lukke til - håper du får mange gode råd!

    SvarSlett
  2. Hei Tove!
    Takk for tipset.
    Ja det er det med å tåre å prøve da....
    Håper nokon har erfaringar med liknande prosjekt...
    Mvh Monica

    SvarSlett
  3. Jeg kan desværre ikke hjælpe ang. patinering eller forsølving af lampefoden, det er en smuk lampe og jeg forstår godt at du er glad for den. Det er spændende hvordan det er gået med vitrineskabet.
    Dine julekort har en dejlig stemning over sig, de udstråler en ro og harmoni, det er nogle smukke og søde modeller du har:o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koseleg helsing Lisbeth.
      No står vitrineskapet i garasja og ventar på å få eit par strøk maling :-)
      Mvh Monica

      Slett
  4. Sååå flotte vinterbilder!..skikkelig stemning..blir helt varm om hjerte:)
    Ang. lampefoten...en kan jo spraye med lakk,du kan også sjekke jeanne d`arc living...de jentene der driver med mye slikt.
    Lampen er jo veldig vakker :)
    Spennende med skapet du fikk!...gleder meg til å se hva du får utav det:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset- mener det var i Jeanne d'arc living magasinet jeg fant et tips en gang- men kan ikke finne det igjen... Kansje jeg skal spørre dem- de har egen blogg de vel?
      Mvh Monica

      Slett
  5. Hei på deg:)Takk for tilliten,men jeg er jo usikker selv egentlig...Likevel hvier jeg ut et forslag jeg ville prøvd på,mal lett med en sølvmaling over,så etter det har tørket kan du børste lett over med en mørk gråmaling som blir selve patineringen.Da får du litt skinn av sølv,samtidig som du demper det med patineringen.Spennende kan det bli,hi,hi:) Jeg har to lamper som dette i kikkerten selv...hvis jeg skaffer meg de skal jeg prøve ut denne metoden.Så hvis du vil kan jeg godt være forsøkskaninen her:))))?

    Klem til deg Monica:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm! Takk for tipset- Ja kansje skal jeg vente på deg....- er litt nervøs for å gå i gang. Har tenkt på dette lenge- men er redd for å ødelegge....
      Takk for hjelpen Vibeke!
      Klem fra Monica

      Slett
  6. Hei Monica, beklager, vi har aldri eksperientert med akuratt dette. Det eneste jeg kan foreslå er at du maler og patinerer det… eventuelt med flere forskellige farger.

    Det kan være med hvitt som første lag, beige som andre lag og brunt eller mørkegrått som siste lag. Gjerne matt maling. Deretter skal det slipes og eventuelt slås på med en skruetrekker eller lignende… til det har den ønskede patina. Du kan også se på denne bloggen (hun har gjort dette):

    http://villevinkel.blogspot.no/2011/01/patinering.html

    Masse lykke til!!!! Mette-Mari, Jeanne d'Arc Living

    SvarSlett

Lignende innlegg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search